Īss Nacionālā veselības dienesta (NHS) apskats
Īss Nacionālā veselības dienesta (NHS) apskats
Esot Apvienotās Karalistes rezidentam, Jums bieži nāksies dzirdēt tādu terminu kā NHS. Tāpat kā daudzas citas valsts shēmas NHS birokrātija un daži no lietotajiem terminiem var pārmērīgi sarežģīt tā funkcijas un noteikumus, kas attiecas uz NHS. Šeit tiek sniegts īss NHS apskats, un aplūkots tas, kā to izmantot.
Saīsinājums NHS apzīmē Nacionālo veselības dienestu. NHS pārvalda uz dzīvesvietu balstītu veselības aprūpes sistēmu. Parastiem rezidentiem ir tiesības saņemt bezmaksas medicīniskos pakalpojumus, savukārt par receptēm, zobārstniecību, acu aprūpi un citiem pakalpojumiem ir jāveic līdzmaksājumi.
Tieši frāze „parasts rezidents” varētu radīt vislielāko nesaprašanu.
Parasts rezidents nozīmē to, ka persona dzīvo Apvienotajā Karalistē uz likumīgiem pamatiem. Tomēr parasta rezidenta statuss nav atkarīgs no AK nodokļu nomaksas, Valsts apdrošināšanas iemaksām, AK esošām īpašumtiesībām, pilsonības, reģistrācijas pie ģimenes ārsta, NHS numura esamības vai pat dzīvesvietas esamības. Ārstiem nav atļauts pieprasīt arī dokumentus, kas apliecinātu, ka cilvēks likumīgi uzturas Apvienotajā Karalistē, tādējādi ikvienam ir tiesības saņemt primāro veselības aprūpi bez maksas (ārstiem ir atļauts pieprasīt personu apliecinošu dokumentu, taču vienādas personas identifikācijas procedūras ir jāpiemēro visiem pacientiem, un tās nevar kalpot par iemeslu aprūpes atteikšanai).
EEZ pilsoņiem (kas ietver ES, Islandes, Norvēģijas, Lihtenšteinas un Šveices pilsoņus), kuri dzīvo Apvienotajā Karalistē, un tiem, kuri strādā Lielbritānijā uz vīzu pamata, tiek nodrošināta pilna veselības aprūpe, tostarp segta uzturēšanās slimnīcā. Dažu valstu pilsoņiem tiek pieprasīts iemaksāt imigrantu veselības piemaksu £200 apmērā gadā, veicot maksājumu avansā vīzas pieprasīšanas brīdī. Studentu vīzu turētājiem un viņu apgādājamiem ir jāiemaksā £125 gadā par cilvēku. Pilna piemaksas summa tiek iekasēta par visu vīzas derīguma termiņa laiku.
Tie, kas AK uzturas vien īsu laiku (īsāku par sešiem mēnešiem), var saņemt veselības aprūpi, taču ieteicams ir iegādāties ceļojumu (veselības) apdrošināšanu.
NHS būtība
NHS būtība ir diezgan vienkārša, un izpratne par sistēmas dalībniekiem var palīdzēt cilvēkiem saņemt viņiem nepieciešamo veselības aprūpi.
NHS veido neatkarīgu līgumslēdzēju kopums, tādu kā ģimenes ārsti, zobārsti, farmaceiti un optometristi. NHS uztur arī vairākus bez-pieraksta veselības centrus.
- Ģimenes ārsti. Daudzi pacienti pirmām kārtām dodas vizītē pie ģimenes ārsta. Viņi parasti strādā komandā, kas ietver medmāsas un citus veselības aprūpes darbiniekus, un sniedz plašu pakalpojumu klāstu. Ja ģimenes ārsts nespēj sniegt nepieciešamo aprūpi, viņš nosūta pacientu uz slimnīcu. Ģimenes ārsts sniedz pakalpojumus, balstoties uz pacienta adresi, un ievēro prakses robežas. Ja pacienta dzīvesvieta atrodas ārsta prakses pakalpojumu robežās, ģimenes ārsts nevar atteikties sniegt aprūpi, izņemot gadījumu, kad sasniegta viņa iespēju robeža uzņemt jaunus pacientus.
- Bez-pieraksta veselības centri– Bez-pieraksta veselības centri ietver arī neatliekamās palīdzības centrus un nelielus traumpunktus. Bez-pieraksta veselības centri ir domāti nelielu traumu vai slimību ārstēšanai, ja to nevar atlikt līdz brīdim, kad atvērsies ģimenes ārsta prakse, vai ārsts būs pieejams.
- Farmaceiti – Farmaceiti var sniegt padomu vairāku nelielu slimību gadījumā, tādu kā kakla sāpes, galvassāpes un ierastas saslimšanas ceļojumu laikā. Farmaceits var ieteikt zāles šo problēmu novēršanai un ietaupīt Jums vizīti pie ģimenes ārsta.
- Tālrunis NHS 111– Tālrunis NHS 111 ir izstrādāts, lai palīdzētu pacientiem saņemt medicīnisko palīdzību un sniegtu padomu, kad tas ir steidzami nepieciešams, taču situācija nav dzīvībai bīstama. Jebkuras tādas slimības vai traumas gadījumā, kas ir dzīvībai bīstama vai var potenciāli kļūt dzīvībai bīstama, labākais un drošākais veids ir zvanīt 999.